Belépés
Kiemelt ajánlat LumenExpressz Árajánlat Help B2B Kupon
Belépés
Szűrés
Összehasonlítás
Kedvencek
Termék kategóriák

Nappali menetfény, DRL


Nappali menetfényt keresel autódba? Itt a legjobb helyen jársz, hiszen ebben a kategóriában az Osram és a Philips univerzális nappali menetfényeit találod meg. Abban az esetben, ha a legjobb ár / érték arányú menetfényt szeretnéd, itt megtalálod! 

Elérhetőség
Ár
3 725 Ft - 46 993 Ft
Márka
2
1
Színhőmérséklet (Kelvin)
1
1
Hosszúság méret
160 mm - 168 mm
Szélesség méret
23 mm - 46 mm
Magasság méret
30 mm - 32 mm
Termék szűrő
3 ajánlat

 



Garantáljuk, hogy nem fognak megbüntetni!

Számos tévhit kering a köztudatban az utólag beépített nappali menetfényekkel kapcsolatban, ami nem teljesen alap nélküli, hiszen a piacon rengeteg illegális termék érhető el. A Lumenet által forgalmazott Osram, vagy Philips nappali menetfény szettek minden esetben megfelelnek a vonatkozó jogszabályoknak (minden DRL e-jeles, egész Európában legálisan használható közúton). Ennek bizonyítására különleges garanciát biztosítunk Neked:

Ha a Nálunk vásárolt és az előírásoknak megfelelően beüzemelt nappali menetfény szett beépítése miatt megbüntetnek, álljuk a számlát. Amennyiben kizárólag a beépített nappali menetfény szett miatt szeretnének megbírságolni, ne fogadd el a helyszíni bírságot és válaszd a feljelentést. Ez után azonnal vedd fel a kapcsolatot velünk, hogy ügyvédeink kezelni tudják az ügyet.

 


A nappali világítás történelme

A gépjárművek nappali kivilágítása mindig is egy vitatott kérdés volt a gépjárművezetők között. Sokan azon az állásponton voltak, hogy minek kapcsoljanak nappal is lámpát, amikor nappali világításban az úgysem látszik, meg különben is fölösleges, mert minek pocsékoljunk. A másik csoport meg azt mondta, hogy a gépjármű világítás igenis menjen nappal is, mert előfordulhatnak olyan fényviszonyok, hogy jobban észrevesszük a szemből jövőt, amennyiben az ki van világítva. Mindkét csoportnak igaza van, csakhogy a kikapcsolt világítással elérhető 0,2 liter/100 km-es fogyasztáscsökkenés, vagy a két év helyett évente kiégő első izzó anyagi vonzata nem hasonlítható össze egy baleset költségeivel, nem beszélve rosszabb esetben az emberi élettel. Márpedig a statisztikák azt mutatták ki, hogy ha nem is drasztikusan, de pár százaléknyit csökkentek a balesetek, amennyiben a gépjármű ki van világítva nappal is.


Európában a skandináv országokban vezették be először a nappali menetfény kötelező használatát. Finnországban 1972-ben tették kötelezővé a vidéki utakon, télen, majd ’82-ben a vidéki utakon, nyáron is. Eközben Svédország 1977-ben kötelezővé tette minden körülmények között. A kellő intenzitású világításról egy 21 W-os izzó gondoskodott. Lehetett kapni külön felszerelhető modulként is, de a svéd autógyártók eleve úgy árulták a gépjárműveket, hogy ez már a lámpatestbe épített szériatartozék volt. Nem volt lehetőség külön kapcsolni, gyújtás ráadásával azonnal világított. Az emberi hanyagság tényezőjét is kiküszöbölték. A megvilágítás erősségét 400-600 kandela közötti értékben írták elő, a világítótest tengelye mentén. Természetesen nem gyártott minden gyár olyan autót, ahol eleve beépítették a nappali menetjelzőt, ilyen esetekben megengedett volt a tompított használata. A tompított fény nappali használatát aztán sok európai ország megkövetelte. Hazánkban 1993-ban vezették be ezt a törvényt, de itthon csak lakott területen kívül kötelező a kivilágítás. Vannak európai országok, ahol lakott területen belül is. Ausztriában például újravizsgálták ezt a törvényt és úgy döntöttek, hogy a 2005-ös bevezetést 2008-tól megszüntetik, mert egy ottani tanulmány kimutatta, hogy az intézkedés bevezetése óta 250-300 ezer tonna klímarongáló gáz - főképpen széndioxid - került a levegőbe a járművek többletfogyasztása miatt.




A nappali menetjelző lámpa fényeloszlása


2004-ben az Audi volt az első, aki fehér LED-eket használt világításra. Elővette azt a 30 éves világítási formát, amit tulajdonképpen az utóbbi 10-20 évben itt Európában senki sem használt. Az 1990-es KÖHÉM rendelet ugyan már akkor tartalmazta azt a kitételt, hogy városon kívül használható a nappali menetjelző fény, de Magyarországon ilyen világítás gyakorlatilag egyetlen autón volt látható akkoriban.

Az Audi ezzel a lépéssel történelmet írt. Visszahozta a köztudatba a nappali mentfény fogalmát, amelyet egyszerűen csak DRL-nek is hívunk, az angol Daytime Running Light névből rövidítve.


Azzal minden ország egyetértett, hogy a nappal is kivilágított gépjármű biztonságos, de néhányan azzal is egyetértettek, hogy ez gazdaságtalan. Egy gépjármű tompított fénnyel való kivilágítása az összes segédvilágítással együtt kb. 200 W. És ebből a 200 W-ból csak a két első izzó 2x65-70 W-ja az, ami látszik nappali fényben is, a többi az nem. Gondoljunk csak a műszerfal, vagy a rendszámtábla világításra. És ekkor jött a nagy találmány, a LED-es nappali menetfény. A LED fényárama kellően nagy volt már ahhoz, hogy 5-6 darabot egymás mellé téve miniatűr lámpatestekbe, oldalanként 5-10 W-os energia felvétel mellett nappali fényviszonyoknál láthatóbb legyen, mint egy tompított fényszóró. Ennek két oka is van. Egyik a LED nagy fénysűrűsége, másik pedig a nappali fény fényterítése. Míg a tompított a gépjármű előtti területet világítja meg egy lefelé irányuló fénykévével, addig a DRL fölfelé, pont a szembe jövő autós szemébe is világít.

Ahogy teltek az évek, úgy jelent meg egyre több és több gépjárművön a DRL. Ekkor még nem volt kötelező, a gyár eldönthette, hogy fölszereli-e a gépjárművet ezzel a fénnyel, vagy sem. LED-et sem alkalmazott mindenki, volt, aki megmaradt a 21 W-os izzónál, de néhány gyártó már a vadonatúj fejlesztésű H15-ös izzót alkalmazta. Mindhárom világítási rendszer elterjedt, mindhárom teljesíti az ECE Regulation 48 azon előírását, hogy a tengelyirányú megvilágítás 400 és 1200 kandela között legyen.

Az Európai Unió 2008/89/EC rendelete előírja, hogy 2011. február 7-től nappali menetfénnyel kötelező ellátni az ezután először forgalomba helyezett 3.5T-nál könnyebb gépjárműveket, áruszállítókat. Az először forgalomba helyezés azt jelenti, hogy az adott gépjármű a fentebb leírt dátum előtt nem volt kapható. A többi közlekedési eszközre 2012. augusztus 7-i hatállyal tették kötelezővé a nappali menetfényt. Így a Budapesten forgalomba állított Mercedes és Volvo autóbuszokon már nappal is ilyen lámpák világítanak.

 

 menetfény fénykéve





Nappali menetfények kialakításai


Tekintsünk végig a nappali menetjelző fények kialakításai, fényforrásain. Kezdjük a hagyományos izzós kivitellel. Két fajta megoldás létezik, a 21 Wattos izzó, vagy az P21/5 Wattos, vagy W21/5 Wattos izzó. A különbség csak annyi a kettő között, amennyiben a kétfonalú izzót használják, úgy megspórolható egy lámpatest, mert így az izzó két funkciót is ellát. Az 5 Wattos része szolgáltatja a helyzetjelzőt, a 21 Wattos izzószál meg a nappali menetjelző fényt. Ez teljesen szabályos, hiszen a törvény egyértelműen előírja, hogy egyszerre nem világíthat a kettő. Olcsóbb kategóriás gépjárművekben, kisteherautókban ezt találjuk meg a leggyakrabban, hiszen egyértelműen ennek a gyártási költsége a legalacsonyabb, javítása, azaz az izzó cseréje a legolcsóbb, legegyszerűbb.


A H15-ös halogén izzó a következő típusú világítási forma fényforrása. Ez az izzó a gépjármű világítás legfiatalabb tagja és egyben az ECE szabvány második kétfonalú izzója a H4-es mellett. Felépítése is hasonló. Ami a H4-es izzónál a tompított, az itt egy 15 Wattos nappali fény. Ami a H4-esnél az országúti fényszóró, az itt is az, csak itt nem 60 Wattos, hanem 55.

 H15 izzó


A standard 15 Wattos izzószál B3/Tc szerinti élettartama 2000/4000 óra, ami halogén izzónál kifejezetten jónak számít. A tulajdonosoknak ez jó hír, viszont a cserének nem fognak örülni az izzó borsos ára miatt. Jelenleg 8000 Ft-ba kerül egy darab. Természetesen a lámpatest itt is mintázat nélküli FF rendszerű. Ellentétben egy tompított lámpatesttel, itt a tükröző felület, ahová a gyengébbik izzószál fénye vetül, egy sok apró tükörből álló flood beam rendszerű fényt eredményez, hiszen a DRL kibocsátott fényének pont ez a lényege.




LED-ek használata nappali menetfényként


A harmadik és egyben napjaink legelterjedtebb nappali menetfényének a világítását a LED-ek szolgáltatják. Értelme ennek van, hiszen ez előbb tárgyalt hagyományos izzós kivitel is 45 W körül fogyaszt, a halogénes H15 már kevesebbet, csak olyan 32-35 körül (itt azért nem a névleges teljesítménnyel számolunk, mert azok járó motornál minimum 10%-kal többek), egy korszerű LED-es világítás pedig maximum 10 W körül és fényerősségük ezeknek a legnagyobb. A LED-es nappali menetjelző lámpák felépítés szempontjából megegyeznek a LED-es hátsó lámpákkal: vagy egy parabola közepén van a LED, vagy fölülről világít egy parabola szeletre, vagy két oldalról megvilágítanak egy bordás felületű rudat, vagy sok kis LED hátulról megvilágít egy műanyagot.

A kialakításnak nincs jelentősége, mindegyik megoldás szabályos és használható. Nincs talán még egy ilyen dekoratív fényforrás napjainkban, mint a DRL, amely mára formavilágát tekintve egy gyártó arculatát képes meghatározni. Gondoljunk csak az Audi hajlított csík formáira, vagy a BMW által létrehozott Angel Eyes nevű dupla karikára, amely minden autójukon így világít, vagy az Opel bumeráng formájára, amely a hátsó lámpáin is visszaköszön. Mindegyik mára már egy arculat védjegyévé vált.




Utólagos menetfények felszerelése


A gépjárműveket fel szabad szerelni utólagos nappali menetfénnyel. Az európai uniós szabvány egyértelműen behatárolja a helyet, ahová fölszerelhető és a működtetésére is szigorú szabályok vannak. Az 1990-es KÖHÉM rendelet még megengedte a nappali menetfény és helyzetjelző lámpa együttes használatát, amelyet a 2010-es módosítás megszüntetett. A DRL csak és kizárólag önmagában világíthat. Sajnos sok szabálytalan beszerelés is látható, ahol direkt az volt a cél, hogy ezek a lámpák éjszaka is világítsanak a tompítottal együtt. Nagyon veszélyes, erőteljes káprázást okoznak.

 

 Menetfény jogszabály


Utoljára talán 30 évvel ezelőtt volt akkora divat fölszerelni a gépjárműveket kiegészítő lámpával, mint napjainkban a DRL-el. Akkor mindenki ködlámpát épített be, de annak inkább volt dizájnbeli szerepe, mintsem a biztonság növelése. A kínálat hatalmas, a minőség sok esetben sajnos meglehetősen silány.

A nappali menetfényeket is el kell látni a buráján a szabványos jelölésekkel. Az MR. 55/B.§ (1) követelménye, hogy az alkalmazandó lámpa rendelkezzen jóváhagyással, azaz feleljen meg az ENSZ-EGB 87. számú előírás követelményeinek. Ezt tanúsítja a lámpán lévő jóváhagyási jelcsoport melynek tartalma és kivitele, a 87.R. alapján általános vonatkozásban a példa szerinti.

 

 E-jel



A fenti jóváhagyási jelcsoportból kiolvasható, hogy az adott lámpát Hollandiában (E4) hagyták jóvá 001015. szám alatt. A jóváhagyási szám első két karaktere (00) azt jelzi, hogy a jóváhagyás az eredeti előírás követelményei szerint történt. Az RL magának a nappali menetjelző lámpának a jele. Sajnos garancia nincs arra, hogy a kereskedelemben elérhető noname termékek szabványosak. A Távol-Keletről érkező lámpatesteken bármilyen jelölés előfordulhat, nincs olyan szervezet, amely kontrollálná. Így azok olyan olcsó, gyatra, gagyi termékeken is rajta vannak, amelyek fényerőssége meg sem közelíti a szabványban előírt minimális 400 kandelát. Azt tanácsoljuk, hogy kizárólag elismert forrásból vásárolj a neves gyártók (pl. Osram, Hella, Philips) termékei közül. A noname termékkel csak ráfizetni lehet. Javasoljuk, hogy a saját érdekedben kizárólag az ugyan drágább, de szabályos, nagyobb biztonságot nyújtó lámpát vedd meg az olcsóbb, szabálytalanabbal szemben.




LED menetfény és helyzetjelző


A LED-es nappali fény is alkalmas arra a funkcióra, amikor egy 21/5 W-os izzó egy lámpatestben szolgáltatja a helyzetjelző és nappali menetfény funkciót egyben. Ilyen esetben a LED-eket dimmerelik, azok így csökkentett fényárammal, de ugyanolyan színhőmérséklettel világítanak. A magyar, illetve az európai jogszabályok is megengedik az utólagos nappali menetfénynél a helyzetjelző funkció használatát. Felszerelés tekintetében csak annyi a különbség, hogy ilyenkor a talajtól való távolságnak nem 250, hanem minimálisan 350 mm-nek kell lennie. Visszajelzések alapján viszont ez nem ilyen egyértelmű. Vita van arról, hogy ebben az esetben a gépjármű gyári helyzetjelzőjét meg kell-e szüntetni, vagy sem. A hatóság sem tudott még eddig erről kielégítő választ adni. Álláspontunk szerint ilyen esetben ki kell venni a helyzetjelzőt, hiszen nem világíthat 2*2 helyzetjelző egy autón. A vonatkozó magyar jogszabályokban ez ki is van részletezve. Az ellentmondás ott van, hogy egy jogszabályi rész szerint, ha kivesszük a helyzetjelzőt, átalakítást végzünk az autón. Kértünk már állásfoglalást a menetfényekkel kapcsolatban, erre nem kaptunk egyértelmű választ. Sok ezer vásárlónk tapasztalata alapján nem volt még közúti ellenőrzéskor problémája a gyári helyzetjelző menetfénnyel helyzetjelző funkciójával történő helyettesítésekor.

Az alábbi képen egy példa arra, hogy a DRL mennyivel fényesebb, mint a tompított és jól látszik a dimmerelt állapot is.

 

 DRL DIM funkció

 

Jól látható, hogy a nappali menetfény elérte a célját. Tizedannyi energiafelhasználással egy olyan világítást sikerült megvalósítanunk, amely legalább ugyanolyan, de számos esetben jobb észlelhetőséget biztosít, mint a gépjármű tompított világítása.



Utólagos Osram, Philips nappali menetfények felszerelése


Az utólag legálisan felszerelhető nappali menetfény szetteket három csoportra bonthatjuk:



Univerzális nappali menetfények


Gyakorlatilag bármely autótípusra utólagosan beépíthetők. (* Az elektromos csatlakozás minden autónál rendelkezésre áll a beépítéshez, a szabványos beépítést nagyon ritka esetben az autó kialakítása korlátozhatja (például: gallyrács)). A szettek minden kiegészítőt tartalmaznak, mely a beépítéshez szükséges, így bármely autóvillamossági műhely néhány óra alatt be tudja építeni Neked az automatikus menetfény szettet.
A jellemzően IP 67-es védettségnek köszönhetően az intenzív autómosás nem jelentenek problémát a menefényeknek. A szakszerű beépítést követően az Osram, vagy Philips menetfény automatikusan bekapcsol, amikor elindítod az autót, és a - vonatkozó szabványoknak megfelelően - automatikusan kikapcsol, amikor bekapcsolod a tompított fényszórót.

 

 Menetfény kiegészítők

 




Autóspecifikus menetfények


Nagyobb online felületeken egyre több helyen elérhetők az autóspecifikus menetfény szettek, melyek ismeretlen gyártók, jellemzően megkérdőjelezhető minőségű termékei. Sajnos a komolyabb világítástechnikai gyártók egyelőre nem gyártanak ilyen menetfényeket. A Lumenet elkötelezett abban, hogy csak olyan terméket kínáljon vásárlóinak, melyet jó szívvel mer ajánlani, ezért kínálatunkban nem találsz autóspecifikus menetfény szetteket.

Kérd a legjobb ajánlatokat e-mailben
és megajándékozunk egy kuponcsomaggal!

Megnézem a terméket