Belépés
Kiemelt ajánlat LumenExpressz Árajánlat Help B2B Ismerj meg minket! Kupon Általános szerződési feltételek Adatkezelési tájékoztató Pályázat Regisztráció
Belépés
Szűrés
Összehasonlítás
Kedvencek
Termék kategóriák

Nappali menetfény, DRL


Nappali menetfényt keresel autódba? Itt a legjobb helyen jársz, hiszen ebben a kategóriában az Osram és a Philips univerzális nappali menetfényeit találod meg. Abban az esetben, ha a legjobb ár / érték arányú menetfényt szeretnéd, itt megtalálod! 

Elérhetőség
Ár
3 302 Ft - 45 647 Ft
Márka
2
1
Színhőmérséklet (kelvin)
1
1
Hosszúság méret
160 mm - 168 mm
Szélesség méret
23 mm - 46 mm
Magasság méret
30 mm - 32 mm
Termék szűrő
3 ajánlat
2 szett azonnal, saját raktárról
45 647 Ft
Menetfény
%%%
TOP ÁRNeked
TOP ÁR:Neked: 3 302 Ft

 



Garantáljuk, hogy nem fognak megbüntetni!

Számos tévhit kering a köztudatban az utólag beépített nappali menetfényekkel kapcsolatban, ami nem teljesen alap nélküli, hiszen a piacon rengeteg illegális termék érhető el. A Lumenet által forgalmazott Osram, vagy Philips nappali menetfény szettek minden esetben megfelelnek a vonatkozó jogszabályoknak (minden DRL e-jeles, egész Európában legálisan használható közúton). Ennek bizonyítására különleges garanciát biztosítunk Neked:

Ha a Nálunk vásárolt és az előírásoknak megfelelően beüzemelt nappali menetfény szett beépítése miatt megbüntetnek, álljuk a számlát. Amennyiben kizárólag a beépített nappali menetfény szett miatt szeretnének megbírságolni, ne fogadd el a helyszíni bírságot és válaszd a feljelentést. Ez után azonnal vedd fel a kapcsolatot velünk, hogy ügyvédeink kezelni tudják az ügyet.

 


A nappali világítás történelme

A gépjárművek nappali kivilágítása mindig is egy vitatott kérdés volt a gépjárművezetők között. Sokan azon az állásponton voltak, hogy minek kapcsoljanak nappal is lámpát, amikor nappali világításban az úgysem látszik, meg különben is fölösleges, mert minek pocsékoljunk. A másik csoport meg azt mondta, hogy a gépjármű világítás igenis menjen nappal is, mert előfordulhatnak olyan fényviszonyok, hogy jobban észrevesszük a szemből jövőt, amennyiben az ki van világítva. Mindkét csoportnak igaza van, csakhogy a kikapcsolt világítással elérhető 0,2 liter/100 km-es fogyasztáscsökkenés, vagy a két év helyett évente kiégő első izzó anyagi vonzata nem hasonlítható össze egy baleset költségeivel, nem beszélve rosszabb esetben az emberi élettel. Márpedig a statisztikák azt mutatták ki, hogy ha nem is drasztikusan, de pár százaléknyit csökkentek a balesetek, amennyiben a gépjármű ki van világítva nappal is.


Európában a skandináv országokban vezették be először a nappali menetfény kötelező használatát. Finnországban 1972-ben tették kötelezővé a vidéki utakon, télen, majd ’82-ben a vidéki utakon, nyáron is. Eközben Svédország 1977-ben kötelezővé tette minden körülmények között. A kellő intenzitású világításról egy 21 W-os izzó gondoskodott. Lehetett kapni külön felszerelhető modulként is, de a svéd autógyártók eleve úgy árulták a gépjárműveket, hogy ez már a lámpatestbe épített szériatartozék volt. Nem volt lehetőség külön kapcsolni, gyújtás ráadásával azonnal világított. Az emberi hanyagság tényezőjét is kiküszöbölték. A megvilágítás erősségét 400-600 kandela közötti értékben írták elő, a világítótest tengelye mentén. Természetesen nem gyártott minden gyár olyan autót, ahol eleve beépítették a nappali menetjelzőt, ilyen esetekben megengedett volt a tompított használata. A tompított fény nappali használatát aztán sok európai ország megkövetelte. Hazánkban 1993-ban vezették be ezt a törvényt, de itthon csak lakott területen kívül kötelező a kivilágítás. Vannak európai országok, ahol lakott területen belül is. Ausztriában például újravizsgálták ezt a törvényt és úgy döntöttek, hogy a 2005-ös bevezetést 2008-tól megszüntetik, mert egy ottani tanulmány kimutatta, hogy az intézkedés bevezetése óta 250-300 ezer tonna klímarongáló gáz - főképpen széndioxid - került a levegőbe a járművek többletfogyasztása miatt.




A nappali menetjelző lámpa fényeloszlása


2004-ben az Audi volt az első, aki fehér LED-eket használt világításra. Elővette azt a 30 éves világítási formát, amit tulajdonképpen az utóbbi 10-20 évben itt Európában senki sem használt. Az 1990-es KÖHÉM rendelet ugyan már akkor tartalmazta azt a kitételt, hogy városon kívül használható a nappali menetjelző fény, de Magyarországon ilyen világítás gyakorlatilag egyetlen autón volt látható akkoriban.

Az Audi ezzel a lépéssel történelmet írt. Visszahozta a köztudatba a nappali mentfény fogalmát, amelyet egyszerűen csak DRL-nek is hívunk, az angol Daytime Running Light névből rövidítve.


Azzal minden ország egyetértett, hogy a nappal is kivilágított gépjármű biztonságos, de néhányan azzal is egyetértettek, hogy ez gazdaságtalan. Egy gépjármű tompított fénnyel való kivilágítása az összes segédvilágítással együtt kb. 200 W. És ebből a 200 W-ból csak a két első izzó 2x65-70 W-ja az, ami látszik nappali fényben is, a többi az nem. Gondoljunk csak a műszerfal, vagy a rendszámtábla világításra. És ekkor jött a nagy találmány, a LED-es nappali menetfény. A LED fényárama kellően nagy volt már ahhoz, hogy 5-6 darabot egymás mellé téve miniatűr lámpatestekbe, oldalanként 5-10 W-os energia felvétel mellett nappali fényviszonyoknál láthatóbb legyen, mint egy tompított fényszóró. Ennek két oka is van. Egyik a LED nagy fénysűrűsége, másik pedig a nappali fény fényterítése. Míg a tompított a gépjármű előtti területet világítja meg egy lefelé irányuló fénykévével, addig a DRL fölfelé, pont a szembe jövő autós szemébe is világít.

Ahogy teltek az évek, úgy jelent meg egyre több és több gépjárművön a DRL. Ekkor még nem volt kötelező, a gyár eldönthette, hogy fölszereli-e a gépjárművet ezzel a fénnyel, vagy sem. LED-et sem alkalmazott mindenki, volt, aki megmaradt a 21 W-os izzónál, de néhány gyártó már a vadonatúj fejlesztésű H15-ös izzót alkalmazta. Mindhárom világítási rendszer elterjedt, mindhárom teljesíti az ECE Regulation 48 azon előírását, hogy a tengelyirányú megvilágítás 400 és 1200 kandela között legyen.

Az Európai Unió 2008/89/EC rendelete előírja, hogy 2011. február 7-től nappali menetfénnyel kötelező ellátni az ezután először forgalomba helyezett 3.5T-nál könnyebb gépjárműveket, áruszállítókat. Az először forgalomba helyezés azt jelenti, hogy az adott gépjármű a fentebb leírt dátum előtt nem volt kapható. A többi közlekedési eszközre 2012. augusztus 7-i hatállyal tették kötelezővé a nappali menetfényt. Így a Budapesten forgalomba állított Mercedes és Volvo autóbuszokon már nappal is ilyen lámpák világítanak.

 

 menetfény fénykéve





Nappali menetfények kialakításai


Tekintsünk végig a nappali menetjelző fények kialakításai, fényforrásain. Kezdjük a hagyományos izzós kivitellel. Két fajta megoldás létezik, a 21 Wattos izzó, vagy az P21/5 Wattos, vagy W21/5 Wattos izzó. A különbség csak annyi a kettő között, amennyiben a kétfonalú izzót használják, úgy megspórolható egy lámpatest, mert így az izzó két funkciót is ellát. Az 5 Wattos része szolgáltatja a helyzetjelzőt, a 21 Wattos izzószál meg a nappali menetjelző fényt. Ez teljesen szabályos, hiszen a törvény egyértelműen előírja, hogy egyszerre nem világíthat a kettő. Olcsóbb kategóriás gépjárművekben, kisteherautókban ezt találjuk meg a leggyakrabban, hiszen egyértelműen ennek a gyártási költsége a legalacsonyabb, javítása, azaz az izzó cseréje a legolcsóbb, legegyszerűbb.


A H15-ös halogén izzó a következő típusú világítási forma fényforrása. Ez az izzó a gépjármű világítás legfiatalabb tagja és egyben az ECE szabvány második kétfonalú izzója a H4-es mellett. Felépítése is hasonló. Ami a H4-es izzónál a tompított, az itt egy 15 Wattos nappali fény. Ami a H4-esnél az országúti fényszóró, az itt is az, csak itt nem 60 Wattos, hanem 55.

 H15 izzó


A standard 15 Wattos izzószál B3/Tc szerinti élettartama 2000/4000 óra, ami halogén izzónál kifejezetten jónak számít. A tulajdonosoknak ez jó hír, viszont a cserének nem fognak örülni az izzó borsos ára miatt. Jelenleg 8000 Ft-ba kerül egy darab. Természetesen a lámpatest itt is mintázat nélküli FF rendszerű. Ellentétben egy tompított lámpatesttel, itt a tükröző felület, ahová a gyengébbik izzószál fénye vetül, egy sok apró tükörből álló flood beam rendszerű fényt eredményez, hiszen a DRL kibocsátott fényének pont ez a lényege.




LED-ek használata nappali menetfényként


A harmadik és egyben napjaink legelterjedtebb nappali menetfényének a világítását a LED-ek szolgáltatják. Értelme ennek van, hiszen ez előbb tárgyalt hagyományos izzós kivitel is 45 W körül fogyaszt, a halogénes H15 már kevesebbet, csak olyan 32-35 körül (itt azért nem a névleges teljesítménnyel számolunk, mert azok járó motornál minimum 10%-kal többek), egy korszerű LED-es világítás pedig maximum 10 W körül és fényerősségük ezeknek a legnagyobb. A LED-es nappali menetjelző lámpák felépítés szempontjából megegyeznek a LED-es hátsó lámpákkal: vagy egy parabola közepén van a LED, vagy fölülről világít egy parabola szeletre, vagy két oldalról megvilágítanak egy bordás felületű rudat, vagy sok kis LED hátulról megvilágít egy műanyagot.

A kialakításnak nincs jelentősége, mindegyik megoldás szabályos és használható. Nincs talán még egy ilyen dekoratív fényforrás napjainkban, mint a DRL, amely mára formavilágát tekintve egy gyártó arculatát képes meghatározni. Gondoljunk csak az Audi hajlított csík formáira, vagy a BMW által létrehozott Angel Eyes nevű dupla karikára, amely minden autójukon így világít, vagy az Opel bumeráng formájára, amely a hátsó lámpáin is visszaköszön. Mindegyik mára már egy arculat védjegyévé vált.




Utólagos menetfények felszerelése


A gépjárműveket fel szabad szerelni utólagos nappali menetfénnyel. Az európai uniós szabvány egyértelműen behatárolja a helyet, ahová fölszerelhető és a működtetésére is szigorú szabályok vannak. Az 1990-es KÖHÉM rendelet még megengedte a nappali menetfény és helyzetjelző lámpa együttes használatát, amelyet a 2010-es módosítás megszüntetett. A DRL csak és kizárólag önmagában világíthat. Sajnos sok szabálytalan beszerelés is látható, ahol direkt az volt a cél, hogy ezek a lámpák éjszaka is világítsanak a tompítottal együtt. Nagyon veszélyes, erőteljes káprázást okoznak.

 

 Menetfény jogszabály


Utoljára talán 30 évvel ezelőtt volt akkora divat fölszerelni a gépjárműveket kiegészítő lámpával, mint napjainkban a DRL-el. Akkor mindenki ködlámpát épített be, de annak inkább volt dizájnbeli szerepe, mintsem a biztonság növelése. A kínálat hatalmas, a minőség sok esetben sajnos meglehetősen silány.

A nappali menetfényeket is el kell látni a buráján a szabványos jelölésekkel. Az MR. 55/B.§ (1) követelménye, hogy az alkalmazandó lámpa rendelkezzen jóváhagyással, azaz feleljen meg az ENSZ-EGB 87. számú előírás követelményeinek. Ezt tanúsítja a lámpán lévő jóváhagyási jelcsoport melynek tartalma és kivitele, a 87.R. alapján általános vonatkozásban a példa szerinti.

 

 E-jel



A fenti jóváhagyási jelcsoportból kiolvasható, hogy az adott lámpát Hollandiában (E4) hagyták jóvá 001015. szám alatt. A jóváhagyási szám első két karaktere (00) azt jelzi, hogy a jóváhagyás az eredeti előírás követelményei szerint történt. Az RL magának a nappali menetjelző lámpának a jele. Sajnos garancia nincs arra, hogy a kereskedelemben elérhető noname termékek szabványosak. A Távol-Keletről érkező lámpatesteken bármilyen jelölés előfordulhat, nincs olyan szervezet, amely kontrollálná. Így azok olyan olcsó, gyatra, gagyi termékeken is rajta vannak, amelyek fényerőssége meg sem közelíti a szabványban előírt minimális 400 kandelát. Azt tanácsoljuk, hogy kizárólag elismert forrásból vásárolj a neves gyártók (pl. Osram, Hella, Philips) termékei közül. A noname termékkel csak ráfizetni lehet. Javasoljuk, hogy a saját érdekedben kizárólag az ugyan drágább, de szabályos, nagyobb biztonságot nyújtó lámpát vedd meg az olcsóbb, szabálytalanabbal szemben.




LED menetfény és helyzetjelző


A LED-es nappali fény is alkalmas arra a funkcióra, amikor egy 21/5 W-os izzó egy lámpatestben szolgáltatja a helyzetjelző és nappali menetfény funkciót egyben. Ilyen esetben a LED-eket dimmerelik, azok így csökkentett fényárammal, de ugyanolyan színhőmérséklettel világítanak. A magyar, illetve az európai jogszabályok is megengedik az utólagos nappali menetfénynél a helyzetjelző funkció használatát. Felszerelés tekintetében csak annyi a különbség, hogy ilyenkor a talajtól való távolságnak nem 250, hanem minimálisan 350 mm-nek kell lennie. Visszajelzések alapján viszont ez nem ilyen egyértelmű. Vita van arról, hogy ebben az esetben a gépjármű gyári helyzetjelzőjét meg kell-e szüntetni, vagy sem. A hatóság sem tudott még eddig erről kielégítő választ adni. Álláspontunk szerint ilyen esetben ki kell venni a helyzetjelzőt, hiszen nem világíthat 2*2 helyzetjelző egy autón. A vonatkozó magyar jogszabályokban ez ki is van részletezve. Az ellentmondás ott van, hogy egy jogszabályi rész szerint, ha kivesszük a helyzetjelzőt, átalakítást végzünk az autón. Kértünk már állásfoglalást a menetfényekkel kapcsolatban, erre nem kaptunk egyértelmű választ. Sok ezer vásárlónk tapasztalata alapján nem volt még közúti ellenőrzéskor problémája a gyári helyzetjelző menetfénnyel helyzetjelző funkciójával történő helyettesítésekor.

Az alábbi képen egy példa arra, hogy a DRL mennyivel fényesebb, mint a tompított és jól látszik a dimmerelt állapot is.

 

 DRL DIM funkció

 

Jól látható, hogy a nappali menetfény elérte a célját. Tizedannyi energiafelhasználással egy olyan világítást sikerült megvalósítanunk, amely legalább ugyanolyan, de számos esetben jobb észlelhetőséget biztosít, mint a gépjármű tompított világítása.



Utólagos Osram, Philips nappali menetfények felszerelése


Az utólag legálisan felszerelhető nappali menetfény szetteket három csoportra bonthatjuk:



Univerzális nappali menetfények


Gyakorlatilag bármely autótípusra utólagosan beépíthetők. (* Az elektromos csatlakozás minden autónál rendelkezésre áll a beépítéshez, a szabványos beépítést nagyon ritka esetben az autó kialakítása korlátozhatja (például: gallyrács)). A szettek minden kiegészítőt tartalmaznak, mely a beépítéshez szükséges, így bármely autóvillamossági műhely néhány óra alatt be tudja építeni Neked az automatikus menetfény szettet.
A jellemzően IP 67-es védettségnek köszönhetően az intenzív autómosás nem jelentenek problémát a menefényeknek. A szakszerű beépítést követően az Osram, vagy Philips menetfény automatikusan bekapcsol, amikor elindítod az autót, és a - vonatkozó szabványoknak megfelelően - automatikusan kikapcsol, amikor bekapcsolod a tompított fényszórót.

 

 Menetfény kiegészítők

 




Autóspecifikus menetfények


Nagyobb online felületeken egyre több helyen elérhetők az autóspecifikus menetfény szettek, melyek ismeretlen gyártók, jellemzően megkérdőjelezhető minőségű termékei. Sajnos a komolyabb világítástechnikai gyártók egyelőre nem gyártanak ilyen menetfényeket. A Lumenet elkötelezett abban, hogy csak olyan terméket kínáljon vásárlóinak, melyet jó szívvel mer ajánlani, ezért kínálatunkban nem találsz autóspecifikus menetfény szetteket.

Kérd a legjobb ajánlatokat e-mailben
és megajándékozunk egy kuponcsomaggal!

Bezárom a videót
Megnézem a terméket