LED
Ismerd meg a Lumeneten elérhető autós LED-eket: többek között a fényszóró-, és jelzőizzók kiváltására alkalmas modelleket is találsz, az Osram, a Philips, a Neolux és a Lucas kínálatából. Használatukkal az autóvilágítás új szintjét ismerheted meg.
LED-ek az autóban – hol és hogyan helyettesíthetik a megszokott autóizzókat?
A retrofitnek nevezett lámpákat azért találták ki, hogy egyszerű legyen az áttérés a világító diódák használatára. Ugyanabba a foglalatba helyezhetők, mint amit a régi izzólámpák használtak, és amik be vannak építve az autó lámpatesteibe. A lámpacsere pedig ugyanolyan egyszerű, mint amikor egy energiatakarékos égőt csavarunk be az otthoni olvasólámpába. Jól hangzik, ugye?
Látványos előnyök az utastérben
Sajnos ez csak az utastéri lámpákra igaz, itt valóban élvezhetjük az új világítás előnyeit. Például ha bekapcsolva felejtjük a LED-es utastéri világítást, kicsi a valószínűsége annak, hogy lemeríti az akkumulátort. Aki már cserélt izzót a műszerfalban, az tudhatja, hogy ez mennyire bonyolult művelet. Ha viszont LED-ek világítanak a műszerfalon, örökre el lehet felejteni az izzócserét. A LED-ek élettartama ugyanis jóval hosszabb, mint magáé az autóé.
Mindezeken túl a LED-ek fényét sokan vonzóbbnak találják a régi izzókénál. Sok járművezető igényli a nagyobb színhőmérsékletű, azaz kékesebb fényt. Az Osram retrofit autólámpák ezért több változatban, 4000 K, 6000 K, 6700 K színhőmérséklettel, néhány esetben pedig kék, piros és sárga színben készülnek.
Közúton egyelőre nem használhatók
Ezek után azt gondolhatnánk, hogy a retrofit LED-ek kitűnően használhatók pl. a parkoló vagy a rendszámvilágító lámpáknál is. Erről azonban elviekben mindenkit le kell beszélnünk, elsősorban a jogszabályi előírások miatt. Retrofit lámpát tilos használni parkoló lámpában, irányjelzőben, helyzetjelző vagy féklámpában, a jogellenes használat elvileg a forgalmi engedély bevonásával járhat. Ez nem azért van, mert az elavult előírások nem követik a technika fejlődését, hanem mert a jelenlegi LED-ek másféle fényt adnak, mint az izzólámpák. A LED-ek fénye általában irányított, szemben a teljes térbe sugárzó izzólámpákkal. A neves fényforrás gyártók dolgoznak azon, hogy jóváhagyásra érett LED-eket hozzanak a piacra, de a fejlesztés várhatóan még hosszabb ideig tart. Jelenleg az utólag felszerelhető ködlámpák és nappali menetfények kaphatók LED-es kivitelben, melyek minden szükséges engedéllyel rendelkeznek, felszerelésükhöz nem kell semmilyen engedély, műszaki vizsga, stb. LED-es távolsági és tompított fényszórók jelenleg csak néhány felső kategóriás autótípusba vannak gyárilag beépítve. A noname H4, H4, H7 LED-ek vásárlásáról mindenkit lebeszélünk, mert a hangzatos ígéretek ellenére egy helyzetjelzővel sem ér fel majd a komplett lámpa fényereje, ugyanis alapvetően megváltozik a világítási kép. Hasonlatképp, valami olyan fog történni, mintha egy diavetítőben az izzót pár centivel arrébb raknánk: mindenhova fog világítani a lámpánk, csak az úttestre nem.
Így vásárolj nappali menetfényt
Nappali menetfény vásárlás előtt érdemes megkeresni a lámpatesten az európai jóváhagyási jelet, illetve csak neves autóipari világítás gyártó termékeit javasolt megvenni (GE, Osram, Philips, Hella, Narva) . Léteznek jóváhagyás nélküli gyártmányok is a piacon, de az ilyen termékek használata esetén a jármű megbukik a műszaki vizsgán. Már ha a vizsga idején még működik: mindannyian találkoztunk már kacsingató, pislákoló, acélkéken világítós menetfénynek titulált ipari hulladékkal. ezek azok a termékek, amelyekért nem érdemes szétfurkálni a lökhárítót… A jóváhagyási jel egy körbe írt nagy E betű, és mellette egy szám, ami az engedélyt kiadó országra utál. Németországot pl. az 1, Magyarországot a 7 szám jelöli. A jelet azok a termékek kaphatják meg, amelyek megfelelnek az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága (ECE) által a járműalkatrészekre kidolgozott szigorú előírásoknak. az Osram és a Philips nappali menetfényei minden esetben kielégítik a szabvány előírásait, használatuk legális, vásárlásuk pedig hosszú távra szól.